Skulle kraftiga regn i Stockholm kunna orsaka förödelse och kaos likt vad vi nu sett i Spanien? Delvis ja, säger stadens skyfallsstrateg som menar att staden gör en del åtgärder men att ansvaret är splittrat – och finansieringen av större projekt svårt.
Skyfallsstrateg på Trafikkontoret, vid en grop på Jarlaplan. Där pågår bygget av en ”regnpark”.
Risken är mindre för lika kraftigt regn i Sverige som det i Spanien, men klimatförändringarna fortsätter och Stockholm behöver bygga skydd.
– Vi håller på med riskanalyser, men vi har inte från kommunens sida all kunskap om vilka anläggningar som finns i alla fastigheter. Om det är en privat aktör som driver till exempel ett garage, så är det fastighetsägaren och de som verkar i byggnaden som vet vilken beredskap där finns för att hantera om vatten forsar ned, säger Jonas Althage.
Det låter inte helt betryggande?
– Det är det som är lite speciellt kanske, med hur ansvarsfördelningen är i Sverige. Rent juridiskt så är det alla fastighetsägare som har ett ansvar.
Splittrade ansvaret gör konsekvenserna svårbedömda
De detaljerade bedömningarna av riskplatser är svåra att göra, menar Jonas Althage, som är en av två tjänstemän som arbetar heltid på Stockholms stad med att förebygga översvämningar på grund av skyfall.
Nyligen publicerade staden en kartläggning över hur skyfall kan drabba olika bostadsområden i Stockholm.
– Vi kan se hur mycket vatten som kan rinna, hur djupt det blir, men den faktiska konsekvensen är idag inget vi kan uppskatta. Hur snabbt det tar att pumpa ut vatten från en trafiktunnel kan vi räkna på, men hur lång tid det tar för en annan aktör att få igång sitt signalsystem där igen, det vet vi inte. Och vad skulle det innebära för ambulanser att en motorvägstunnel blir avstängd under lång tid?
Krångligt att få pengar för långsiktiga projekt
Framåt ser Jonas Althage en förändring av finansieringssystemet skulle göra stor nytta. Idag finns medel från Stockholms stad att söka för klimatanpassning, men inte för de långa, och största projekten.
– Vi kanske vill kunna upprätthålla godstransporter till vissa kritiska platser. Som finansieringssystemet ser ut idag, måste vi i så fall ansöka för olika delar av ett projekt varje år, utan garantier för att få medel till att fortsätta.