Saab 9-7X bygger på amerikanska General Motors GMT360-plattform som den delar med bilar som Buick Rainier, Chevrolet TrailBlazer, GMC Envoy, Oldsmobile Bravada, Isuzu Ascender och Chevrolet SSR.
Det sägs att Saabs ingenjörer jobbade hårdast på väghållningen, som sägs utmärka sig bland stallkamraterna, även om inte det säger särskilt mycket.
”Den bygger på en General Motors SUV, men den är fortfarande väldigt mycket Saab” sa John Davis från amerikanska Motorweek när bilen var ny.
Inte nödvändigtvis en flopp
Till skillnad från syskonet 9-4X var inte 9-7X egentligen en flopp. Mellan 2005 och 2009 tillverkades 19 286 bilar och tillverkningen lades ner för att den GM-fabrik som tillverkade 9-7X (samt dess stallkamrater) skulle stängas.
Saab 9-7X tillverkades primärt för den amerikanska marknaden men såldes även i Chile, Estland, Grekland, Mellanöstern, Syrien och, såklart, Sverige.
I skrivande stund finns det 122 9-7X i Sverige, där den ovanligaste är Aero-varianten.
Läs mer: Till salu: Saabs största flopp
Saab med V8
Saab 9-7X var den enda Saaben med V8 och i Aero-utförande fick man en tvättäkta Corvette-motor under huven. Det rör sig om en 6-liters pjäs på 400 hästkrafter och gör att 9-7X når 100 knyck på respektabla 6 sekunder.
I Sverige finns det totalt 23 bilar idag, men när 9-7X var ny kom det bara 12 bilar till Sverige.
Nu till salu
Nu finns det en Saab 9-7X Aero till salu på Blocket. Bilen har en ägare och har gått 14 900 mil.
Ägaren, Bosse, har tydligen jobbat på en auktoriserad GM-verkstad och det sägs att bilen är ”riktigt fin”.
För 159 000 kronor kan du slå till på ett stycke (amerikansk) Saab-historia. Annonsen hittar du här.