Flera brister låg till grund för förra sommarens olycka på Gröna Lund där en kvinna omkom, konstaterar Statens haverikommission i sin utredning av händelsen.

Följ pressträffen live i spelaren ovan.

I flera månader har Statens haverikommissionen gjort tekniska undersökningar och utrett de bakomliggande orsakerna till olyckan.

I sin utredning har myndigheten identifierat flera brister som bidragande orsaker till olyckan i berg-och-dalbanan Jetline. Det handlar om brister i både beställning, tillverkning och kontroller av nya bärarmar till åkattraktionen.

”Bristfälliga svetsarbeten”

Det är sidan tidigare känt att en bärarm knäcktes på undersidan av den främre vagnen i berg-och-dalbanan när olyckan inträffade den 25 juni 2023.

Att så kunde ske beror enligt Statens haverikommission på brister i svetsfogarna och att en väsentlig del av konstruktionen saknades.

– Det handlar om bristfälliga svetsarbeten med omfattande bindfel, alltså att materialet inte smält ihop ordentligt, säger generaldirektören John Ahlberk på en pressträffen.

Säkerhetsbyglar gav vika

Den brutna bärarmen ledde till att tåget slog emot skarvar i rälsen och bromsades kraftigt. Passagerarna kastades framåt mot säkerhetsbyglarna som i vissa fall gav vika, och tre personer föll ur tåget.

– Det fanns inga tekniska fel på byglarna. Det som hände var att stålet gav vika när personerna med stor kraft slungades mot dem, säger Ahlberk och fortsätter:

– De var inte designade för att stå emot krafter som kan uppstå vid en olycka. Det bidrog till de allvarliga konsekvenserna.

Vidare pekar haverikommissionen ut fler brister på systemnivå. Det handlar bland annat om att man saknat metoder för att identifiera risker i nöjesparken, att man haft otydliga regler för säkerhetsansvar och att den offentliga insynen var otillräcklig.

Gröna Lund väntas kommentera

Parallellt med haverikommissionen genomför polisen en egen utredning. Det har tidigare rapporterats att två företag misstänks för brott.

Senare idag, vid 12.30, väntas Gröna Lunds vd Jan Eriksson hålla en egen pressträff för att kommentera utredningen och berätta om de åtgärder som vidtagits för att undvika nya olyckor i framtiden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *