Och enligt regelverket kan både företag och en influencer fällas för samma kampanj – om det som påstås i kampanjen bryter mot marknadsföringslagen.
– Det man påstår måste man kunna bevisa är sant, säger juristen Anna Gunnarsson på Konsumentverket.
I en kampanj 2022 lovade Gina Tricot sina kunder en helt egen skog fylld med bikupor. Kampanjen frontades av influencern Bianca Ingrosso.
Men Väst kan avslöja att ”Gina Tricot Forest” i verkligheten består av 503 trädplantor på en åker i Danmark – så få träd att ytan inte ens räknas som en riktig skog.
Nu har kampanjen anmälts till Konsumentverket av två personer.
”Genom att medvetet använda felaktiga påståenden i sin marknadsföring har de vilselett kunder och icke-kunder beträffande Gina Tricots miljöarbete”, skriver en av anmälarna.
Har ännu inte inlett ärende
Om Konsumentverket inleder ett ärende är inte beslutat. I så fall kontaktar de i första hand företaget för att få dem att rätta felet. Skulle de inte komma överens kan ärendet gå vidare till domstol.
– Vi har möjlighet att inleda ärenden mot både företag och influencer, oavsett hur anmälan ser ut, säger Anna Gunnarsson.
Då gäller marknadsföringslagen
Konsumentverket anser att svenska företag och influencers måste ta ett större ansvar när de använder klimatlöften i sin marknadsföring.
– Om man i samma sammanhang som man pratar om sitt miljöarbete marknadsför produkter, då gäller marknadsföringslagen, säger Anna Gunnarsson.
Företag vill gärna locka med att deras produkter är miljövänliga. Men efter att EU-parlamentet röstat igenom ett nytt direktiv som förbjuder greenwashing ska det bli svårare.
Att påstå att en produkt är ”klimatneutral” eller ”klimatpositiv” till följd av till exempel klimatkompensation blir förbjudet.
Svårigheter att styrka klimatpåståenden
Konsumentverket beslutade att stämma Arla för deras kampanj ”Netto noll klimatavtryck” för vilseledande marknadsföring. Detta dömdes mejeriföretaget för i patent- och marknadsdomstolen 2023.
– Med anledning av domen är det tydligt att det finns uppenbara svårigheter att styrka klimatkompensationspåståenden.