I dagarna gick skönhetskedjan Rituals ut med en varning på mejl till alla sina kunder.

Rituals är en skönhetskedja som exploderat de senaste åren och expanderat drastiskt. De säljer framförallt hudvård, men även hårvård och rumsdofter i form av doftljus och diffusers.

Kedjan grundades år 2000 av Raymond Cloosterman i Nederländerna och har nu butiker över i stort sett hela Europa. I Sverige har kedjan nästan 80 stycken butiker och år 2020 fler mer än 625 butiker totalt.

Lyko, The Body Shop och Sephora – skönhetsjättarna det går sämst för

Omsätter närmare en miljard kronor

Enligt Market har kedjan på tio år gått från en omsättning på 34 miljoner kronor till närmare en miljard.

Rituals produkter är cruelty free och ska vara av naturligt ursprung med tilldragande egenskaper. Dofterna på produkterna är inspirerade av olika kulturer och historier och kedjan vill skapa en inre balans och sinnesro med sina produkter, skriver de på sin hemsida.

I ett mejl förvarar kedjan nämligen om att de inom kort kommer att börja mejla ut nyhetsbrev om morsdag till sina kunder.

Omtyckt The Body Shop-butik går i konkurs

“För den som inte kan fira mors dag”

De flaggar för att man nu kan pausa dessa utskick, om man av någon anledning inte kan fira mors dag och tycker det är tungt att bli påmind om det genom nyhetsbrev från kedjan.