I trafiken finns det en nollvision, som innebär att man strävar efter att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en trafikolycka.
Beslutet om Nollvisionen togs 1997 av svenska riksdagen och ska vara grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige.
Kurvan på antalet dödsolyckor planas ut
Ett delmål är satt till år 2023 och vill man nå till maximalt 133 döda och maximalt 2 800 allvarligt skadade i vägtrafiken.
Under 2023 så dog 229 personer i trafiken och nu visar en undersökning att Sverige kan ha svårt att nå sitt delmål om man inte gör mer. Kurvan över antalet döda har planats ut sedan år 2019 istället för att sjunka.
– Vi räddar liv, men utvecklingen går för sakta. Vi och många fler aktörer jobbar systematiskt med insatser för att öka trafiksäkerheten på väg, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Det finns många goda samarbeten mellan det privata och det offentliga, nationellt, regionalt, lokalt. Men det räcker inte.
Flera aktörer måste sammarbeta
För att nå målet måste flera aktörer samarbeta, både fordonsindustrin men även Polismyndighetens trafikövervakning.
Även transportföretagen måste vara med och bidra. Knappt hälften av dödsolyckorna 2023 var nämligen arbetsrelaterade.