– Mycket svårt att skydda sig mot en bedragare, säger cybersäkerhetskonsulten Linus Kvarnhammar.
Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms som kommer från en okänd avsändare.
Starta aldrig BankID om någon ringer och ber om det.
Om någon försöker stressa dig till att göra något ska du tänka efter en extra gång och kontrollera uppgiften noga.
Om ett erbjudande om en lönsam investering handlar om exempelvis kryptovaluta, bör du vara väl insatt i hur det fungerar innan du gör en investering. I jämförelse kan man tänka att man inte investerar i ett företag utan att förstå vilken verksamhet företaget bedriver.
Under 2023 anmäldes 238 372 bedrägerier, vilket var en ökning med hela 22 procent jämfört med 2022. Det motsvarade 42 442 brott, skriver Brottsförebyggande rådet (BRÅ).
Den senaste tidens ökade fall av bedrägeri och bedrägeriförsök har med andra ord skjutit i höjden. Flera företag, banker och myndigheter har under de senaste månaderna varnat kunder och användare för bedragarnas tillvägagångssätt och försök att roffa åt sig dina pengar.
Några i raden av alla varningar är Skatteverket som varnat privatpersoner för bluff-sms, Handelsbanken som uppmanat kunder att ”rädda sina pengar” och Ica som varnat kunder för fejkade tävlingar och annonser på sociala medier.
Cybersäkerhetskonsulten: Där ligger ansvaret
När det kommer till de som antingen har utsatts eller riskerar att utsättas för bedrägeri är det viktigt att företag, banker och myndigheter arbetar för kunder och privatpersoners säkerhet, menar cybersäkerhetskonsulten Linus Kvarnhammar.
– Det finns mycket som företag, banker och myndigheter kan göra. Men jag skulle säga att det inte handlar om en lista av saker alla bör följa utan, mer på en hög nivå, så bör alla organisationer göra en ordentlig hotbildsanalys av sin egen verksamhet och sina kunders konton. Till bankernas försvar så hanterar de ju enorma mängder transaktioner, men vissa banker kan identifiera transaktioner som inte passar in i vanliga mönster och flagga dessa för manuell inspektion, säger han och tillägger:
– Även om jag tycker att banker och företag har ett stort ansvar i detta så är det ändå mycket svårt att skydda sig mot en bedragare som sitter i telefon tillsammans med offret och har tillgång till offrets dator och BankID. Utmaningen för en organisation att skilja på en sådan situation och där offret själv helt legitimt vill överföra pengar är väldigt stor.