Trenden att äta mer vegetarisk mat har mattats av. Det visar Axfoods nya Vegobarometer. En av de som övergett veganismen är influencern Rachel Bråthén.
– När jag åt mitt första ägg kändes det skamligt, men på kort tid kände jag att jag mådde bättre.

Matjätten Axfoods årliga Vegobarometer visar att de som blir vegetarianer eller veganer inte blir fler, utan ligger rätt konstant kring åtta procent. Och de som är flexitarianer, alltså äter kött ibland, äter vegetariskt färre dagar i veckan.

Den tidigare miljöpartisten Åsa Domeij är Axfoods hållbarhetschef. Hon tror att det här kan bero på debatten om matens ursprung och innehåll:

– När man tänker vegetariska proteinersättare undrar en del var de kommer ifrån. Och finns det tillsatser i dem? Det gäller ju givetvis inte all vegetarisk mat, men det kan nog vara en del som tänker till lite grann och då inte är lika sugna längre.

Kvinnor äter mer vegetariskt

Vegobarometern visar också att nio av tio äter vegetariskt ibland och den andelen vill Axfood öka.

– Axfood har mål på att minska klimatavtrycket per kilo mat som vi säljer. Och för att kunna sälja mer av det växtbaserade behöver vi veta vad kunderna tycker.

– Vi kan också se, i vegobarometern, att den vegetariska kosten har starkast fäste hos kvinnor och att vegetariskt nu är en del av den naturliga kosten, säger Åsa Domeij.

Fick mycket hat

Rachel Bråthén är en framgångsrik företagare och har blivit en världskändis med miljontals följare på sociala-medier-kontot Yogagirl. I 15 år var veganismen hennes livsstil. När hon “kom ut” som köttätare förlorade hon tusentals följare och fick ta emot mycket hat, till och med mordhot.

– Det finns en idé om att veganer är godare människor och jag var definitivt en del av det. Jag predikade om vad andra borde äta, men det kommer jag aldrig göra mer. Jag kommer inte definiera mig efter vad jag har på tallriken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *