Allt fler väljer nu havredryck i stället för mjölk i kaffet. Speciellt vanligt är det här bland folk i 30-årsåldern och yngre.
På en linje vid Raisio-koncernens fabrik har man tillverkat havredryck i två års tid. Produktionslinjen bildades för att svara på den ökade efterfrågan på vegetabilisk ersättning för mjölk.
Många väljer havredryck i stället för komjölk av miljö- och hälsoskäl.
– Vi såg att det finns en väldig potential i de här produkterna, säger fabrikschef Jussi Kosomaa.
Enligt Kosomaa är det främst människor i 30-årsåldern och yngre som använder havredryck.
– Vi följer ju givetvis trender och vad som händer i världen. Havretrenden är väldigt stark i de nordiska länderna, säger Kosomaa.
Enligt Kosomaa växer havretrenden också i södra Europa, även om där också finns andra vegetabiliska dryckesprodukter.
– Havre har många hälsofördelar, det har bland annat hälsosamma fibrer, säger Kosomaa.
Världsekonomin påverkar efterfrågan
Kati Rajala, ansvarig för växtbaserade drycker vid Fazer lifestyle foods, säger att havredryckerna är populära i Norden, medan resten av världen ligger lite efter. Den stora efterfrågan har ändå sjunkit lite efter Rysslands anfallskrig i Ukraina och att prishöjningar.
– Konsumenterna har brist på pengar och därför växer inte efterfrågan lika snabbt som tidigare, men jag tror att det kommer att vända, säger Rajala.
Enligt Kosomaa växer havretrenden också i södra Europa, även om där också finns andra vegetabiliska dryckesprodukter.
– Havre har många hälsofördelar, det har bland annat hälsosamma fibrer, säger Kosomaa.
Världsekonomin påverkar efterfrågan
Kati Rajala, ansvarig för växtbaserade drycker vid Fazer lifestyle foods, säger att havredryckerna är populära i Norden, medan resten av världen ligger lite efter. Den stora efterfrågan har ändå sjunkit lite efter Rysslands anfallskrig i Ukraina och att prishöjningar.
– Konsumenterna har brist på pengar och därför växer inte efterfrågan lika snabbt som tidigare, men jag tror att det kommer att vända, säger Rajala.
Rajala säger att lönsamheten ännu inte varit så bra, men tror att det blir bättre på sikt. Det beror på att mycket av satsningen ännu handlat om att utveckla produkterna vilket till en början leder till utgifter.
Hur lätt är det att locka personer att välja växtbaserade drycker istället för komjölk?
– Några är nyfikna och vill vara de första som provar, medan några säger aldrig, men testar efter kanske tio år. Det gäller alla förändringar.